søndag den 27. juli 2014

Bøger læst i uge 30-2014.


Tammara Webber - Easy . Bogen er i genren kaldet new adult på engelsk. Genren er relativt ny og jeg mener ikke den har noget dansk navn endnu. Bøgerne i genren er ikke ungdomsbøger og heller ikke voksenbøger. Hovedpersonerne er typisk mellem 18-25 år og der er også mere vold og sex end i en ungdomsbog.

"Easy" handler om Jacqline. Hun er lige blevet dumpet af Kennedy, hendes kæreste gennem 3 år. En aften efter en fest forsøger en af Kennedys venner at voldtage hende, men bliver stoppet af den ukendte Lucas. Hun har ikke før lagt mærke til Lucas, som hun tilsyneladende har økonomiklasser sammen med. De to bliver tiltrukket af hinanden, men Lucas har også sine problemer at slås med.

Jeg synes bogen behandler tabuer omkring voldtægt og voldtægtsforsøg, blandt andet skyldfølelse og skam, på en god måde. Jeg kunne rigtig godt lide begge hovedpersoner, de virkede fornuftige og havde begge tiltalende karaktertræk.

Perfekt og underholdende sommerbog.

3/5 stjerner.

Mikkel Birkegaard - Libri Di Luca og Fra drømmenes bog. To meget læseværdige bøger med høj underholdningsværdi. Bøgerne er en del af min læseliste denne måned, hvor temaet er bøger om bøger.

Normalt har jeg ikke den store fornøjelse ved at genlæse krimier og spændingsromaner. For når forbrydelsen/mysteriet først er opklaret, er der ligesom ikke mere for mig at komme efter. Disse to bøger er en undtagelse, de var lige så gode anden gang jeg læste dem som første gang i 2012.

Det er virkelig et par spændende mysteriebøger bygget op omkring nogle virkelig overraskende og interessante plots, der begge involvere bøgernes verden på den ene eller anden måde. De er virkelig geniale.

Begge bøger foregår i København i to forskellige tidsperioder. Den ene foregår i nutiden og den anden lige præcis i 1846. Der er nogle rigtig fine miljø og stedbeskrivelser i begge bøger.

Begge bøger får 4/5 stjerner.

J.A. Redmerski - The Edge of Never. Også en bog i new adult genren.

Bogen handler om den 20-årige Camryn. Hun har haft mange svære perioder i sit unge liv. Hendes ungdomskæreste Ian, blev dræbt i en trafikulykke. Da hun endelig var klar til at date igen, var hendes nye kæreste hende utro. Hendes bror er i fængsel for at have dræbt en mand ved at køre spritkørsel. Da Camryns bedsteveninde Natalies douchebag af en kæreste, lægger an på hende og veninden ikke tror hende, bliver det for meget og hun stikker af fra det hele og hopper på den første og bedste bus. Her møder hun heldigvis Andrew, som helt vender op og ned på hendes tilværelse, men selvfølgelig har Andrew også sine problemer at slås med.

Jeg kunne rigtig godt lide sådan som hovedpersonerne støttede hinanden psykisk gennem deres problemer. Desværre gik hele den fint opbyggede historie lidt tabt halvejs i bogen, da fokus bliver for meget på parrets seksuelle frustrationer. Slutningen synes jeg var meget forhastet og det plottwist, der blev præsenteret de sidste 100 sider, var alt for meget efter min mening. Det virkede helt vildt og en anelse urealistisk lige at kaste sådan et problem ind i alle de andre ting parret slås med.

Men igen en underholdenden og letlæselig sommerbog.

2/5 stjerner.

Peggy Christian - The Bookstore Mouse. Rigtig sød og velskrevet lille bog om musen Cervantes, der bor i et antikvariat. Her falder han efter at være blevet jagtet af katten Milo over en bog, der fuldstændig trækker ham ind i historien og han rider afsted med drengen Sigfried for at bekæmpe dragen Censur.

Men bogen er om så meget mere, det er fortælling om det fortryllede i at læse. Teksten leger også med typografien og tvetydige meninger og har et meget levende billedsprog. Den er sjov og giver et perfekt billede af det at læse, at skimme en tekst og springe frem til slutningen og ikke mindst hvordan censur virker. Det er så fin en lille bog for bogelskere.

Bogen er selvfølgelig også en del af min læseliste i julimåned og nu da jeg har læst den, mangler jeg kun, at læse én eneste bog af alle de bøger jeg havde planlagt og det er "The End of Mr. Y." skrevet af Scarlett Thomas og mon ikke jeg når at læse den inden torsdag. Så jeg er super godt tilfreds med læsningen denne måned.

5/5 stjerner.

 Jeg har også læst Kingdom of Dust der er den tredje bog i "The Necrmancer Chronicles" skrevet af Amanda Downum. Jeg har lavet et separat indlæg om de tre bøger i serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar