søndag den 22. juni 2014

Bøger læst i uge 25-2014.

I ugen der gik, har jeg læst Cassandra Clares længe ventede afslutning på The Mortal Instruments hexalogien, City of Heavenly Fire som jeg har lavet et separat indlæg om. Og jeg læser stadig på Jette A. Kaarsbøls Den lukkede bog, som er Læseklubbens bog i denne måned og som om også er denne måneds tykke bog. Der udover har jeg nået at læse to bøger, et skuespil og en krimi. Bøgerne er:

Alan Bennett - The Madness of George III. Bogen er købt hos saxo.com på deres lagersalg. Forfatteren skrev teaterstykket i 1991. Stykket er inspireret af forfatterens fascination af Kong George IIIs regeringsperiode. Skuespillet er også filmatiseret og som en lille sjov sidebemærkning, blev filmselskabet nødt til at droppe III i titlen, da amerikanerne blev ved med at spørge hvor film nummer I og II så var.

Jeg kender generelt ikke meget til Englands historie og den engelske kongerække. Men jeg forstod da så meget af teksten, at Kong George regerede i den periode, hvor kolonierne i Amerika løsrev sig fra den engelske trone og hans regeringsperiode var også præget af Den franske revolution.

Stykket er skrevet med en humoristisk tone, men jeg synes også den er meget tragisk, især når der beskrives hvilke grusomme behandlingsmetoder, datiden havde til de psykisk syge. Åreladning, som hvis blev brugt til alverdens sygdomme og der bliver også beskrevet, hvordan kongen bliver påført brændende kopper på ryggen, benene og på issen, for at det onde kan uddrives via vablerne. Senere bliver kongen fikseret i en spændetrøje og hans dronning, der ellers er ham meget kær og hans trofaste støtte, bliver forment adgang til at være sammen med ham.

Hele problematikken ved at have en mentalt syg regent i politiks vigtige tider, blev også fint portrætteret. Vi har jo også selv haft vores del af ustabile og fordrukne konger i det danske kongehus, der mere eller i mindre grad, har været i stand til at regere landet alligevel, så jeg synes emnet var rigtig spændende.

Det er første gang jeg læser et teaterstykke og jeg synes at The Madness of George III, var et fint sted at starte.

3/5 stjerner.

Robert Galbraith - Gøgens kalden. Første bog i forfatterens krimiserie om detektiven Cormoran Strike. Som alle ved er Robert Galbrait et anagram for J.K. Rowling. Jeg skal nok lade være med at sammenligne bogen med Harry Potter hele tiden, selv om jeg kan se mange ligheder mellem de to serier og især hovedpersonernes karakteristika.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor jeg har ventet så længe med at læse denne bog. Den er virkelig godt skrevet. Jeg læste bogen på halvanden dag, jeg kunne bare ikke slippe den igen. Sproget er flydende og forfatteren har en fantastisk evne til at bygge en spændende og medrivende historie op.

Det er ikke verdens mest action fylde krimi og det var lige mig, at der var mere fokus på personerne i stedet for på forbrydelsen og ulækre blodige detaljer.

Forfatteren kan noget helt specielt med sine personer, der gør at de altid er sympatiske og meget likeable. Selv om Cormoran ikke er den flotteste og mest perfekte helt, rammer hans personlighed alligevel noget i mig og jeg kommer til at holde af ham og forholdet til Robin, kan da kun blive mere spændende i de næste bøger.

Lige præcis den meget sympatiske hovedperson er også et af mine eneste kritikpunkter. Jeg kunne godt ønske mig, at Cormoran havde været lidt mere rå og havde bare lidt fejl. Han bliver lidt for pæn og opklaringen går måske lige en anelse for let for ham. Der er et par modvillige Scotland Yard efterforskere, men ellers er det ikke meget modstand han møder. Rowling her forsøgt at give bogen lidt ekstra kant med det til tider meget hårde og vulgære sprog ( ordet pik forekommer utrolig mange gange), men det er bare ikke nok, når det nu er en voksenbog. Jeg synes hun skulle skrive lidt mere nuanceret og ikke helt så sort og hvidt.

Absolut en læsværdig bog og jeg skal helt klart læse den næste i serien, når den bliver oversat til dansk.

4/5 stjerner.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det nogle fantastiske bøger. Jeg elsker virkelig dine ugelige indlæg, og jeg kan godt lide den måde du stiller dem op på. Det er forresten mig fra readerswall.dk, jeg kan bare ikke kommentere med navn og adresse her :(

    SvarSlet
  2. Tusind tak skal du ha´. Jeg kan godt genkende dig, du er vist min eneste følger på bloglovin ;)

    SvarSlet
  3. Men jeg er til gengæld også en meget trofast følger hehe. Jeg tror vi har meget ens smag med hensyn til bøger :)

    SvarSlet
  4. Bortset fra at du er til gys og gru og det er jeg slet ikke ;) Men det kunne være jeg skulle gøre det til en læseudfordring i Halloween måneden oktober. Så kan du lave et indlæg med nogle anbefalinger :)

    SvarSlet