mandag den 12. maj 2014

Bøger læst i uge 19-2014

John Taylor - Kærlighed, død og Duran Duran. Selvom jeg var stor fan af Duran Duran i 1980erne, var jeg alligevel meget skeptisk, da jeg begyndte at læse denne bog og jeg må indrømme jeg i første omgang kun købte den, fordi den var billig. Jeg forventede ikke ret meget af forfatteren eller indholdet. Men jeg synes den var overraskende god og jeg kunne godt lide det John Taylor havde på hjertet. Bogen er hurtigt læst, der er mange fotos og kapitlerne er meget korte.

John Taylor skriver meget usnobbet og ærligt om sit liv fra barndom til berømmelse og tiden der efter, om sex med mange kvinder og om alkohol og stoffer i lange baner. Jeg kunne rigtig godt lide, at bogen ikke handlede om at bagtale og nedgøre andre, men om at formidle hans egne oplevelser og erfaringer videre.

Selvfølgelig har ipoden kørt Duran Duran non-stop de sidste par dage. Live albummet Arena , der er en blanding af mange af deres store hit, er fantastisk. Duran Duran var et band der virkelig kunne synge og som optrådte uden playback! Ren nostalgi!

3/5 stjerner.

Betty Mahmody - Ikke uden min datter. Første gang jeg læste bogen var i 1993, da jeg var Au Pair i Nice i Sydfrankrig og den gjorde meget stort indtryk på mig. Bogen handler om Betty Mahmoody og hendes kamp for at redde sig selv og hendes 5 årige datter ud af Iran, hvor de er blevet lokket til af hendes mand Moody.

Inden de rejser "på ferie" til Khomeinis Iran, oplever hun at Moody bliver mere og mere ekstrem i sin religion og han er meget humørsyg og uberegnelig. På trods af hendes bange anelser, tør hun ikke andet end at rejse med af frygt for manden tager afsted med datteren uden hende. Alle hendes bange anelser går desværre i opfyldelse og mor og datter er fanget i et land i krig, hvor bomberne falder og hadet mod amerikanerne eskalerer. Bogen er meget voldsom og følelsesladet og jeg var lige så påvirket af den denne gang som første gang jeg læste den.

4/5 stjerner.

Mahtob Mahmoody - Forfulgt. Opfølgeren til Ikke uden min datter, hvor Mahtob fortæller om tiden efter hjemkomsten fra fangeskabet i Iran. For godt nok kom de ud af Iran, men det sluttede ikke der, faderens trussel om at finde dem og slå dem ihjel hænger stadig over hovedet på dem og truslen breder sig som ringe i vandet og kommer til at have indflydelse på alle de har berøring med, familie, venner og skolekammerater. De må flytte mange gange og lever et liv i konstant alarm beredskab. Æresdrab er desværre stadig et forekommende fænomen.

Men ikke nok med det, så får Mahtob også konstateret en alvorlig sygdom, der kan være dødelig, som hun også skal lære at leve med. Så bogen handler ikke kun om faren, men også om hvordan Mahtob og Betty på trods af alt, stadig bevarer et positivt syn på verden og ikke lader sig æde op af had og negativitet. Det er en meget inspirerende og tankevækkende bog.

5/5 stjerner.

Paul Connolly - The Fifth Voice. Bogen udkommer torsdag d. 15. maj. Den handler om 4 almindelig mænd, der ved et tilfælde kommer til at synge sammen i en Barbershop Quartet. Sådan en gammeldags vokalgruppe med stribede jakker og stråhatte. De kæmper alle med forskellige store problemer, utroskab, arbejdsløshed, identitetskrise, og invaliderende sygdom. Men gennem vokalgruppen opstår der et tæt venskab mellem dem.

Bogen har en meget britisk feel og minder mig om den engelske tv-serie Mistresses, der blev sendt for nogle år siden og som handlede om 4 veninder og deres liv. Bogen er godt skrevet og jeg kom virkelig til, at holde af de forskellige personer undervejs. Rigtig god og hyggelig læsning.

3/5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar