søndag den 30. marts 2014

Bøger læst i marts.

Så er marts måned ved at være gået og det har også været en fin læse måned. Jeg synes, jeg har fået læst rigtig mange krimier, hvilket også var mit mål med månedens tema. Jeg fik ikke læst alt jeg havde på læselisten, men bøgerne løber jo ingen steder, dem kommer jeg til at læse en anden god gang.

Lone Mikkelsen - Ragnhild saga. Bogen handler om Ragnhild Skjaldedatter, der står ved livets ende. Hun taler til  Freja, for at få gudinden til, at ledsage sig på den sidste rejse. Hun erindrer det liv hun har levet i vikingetiden, hendes barndom, tabet af hendes mand og omvæltningerne og kristningen af danerne. Bogen fangede mig ikke og jeg fandt den var en anelse kedelig.

Alan Bradley - Hævneren fra Ulster og Drengen i galgen. Bøgerne foregår i 1950erne i England og handler om 11-årige Flavia de Luce. Hun er meget interesseret i kemi og især gifte er hendes ekspertise. Hun har et meget barsk hjemme liv med en psykisk fraværende far og to ældre søstre, der driller hende konstant og hun er heller ikke for fin til at svare igen, ved at bikse noget sammen, der kan sætte hendes søstre i forlegenhed overfor omverdenen. Bøgerne minder meget om Agatha Christies krimier, der også emmer af atmosfære og gode miljø beskrivelser. Det er anderledes at se tingene fra en 11-årig perspektiv og det gør bøgerne unikke og læseværdige. Jeg synes bøgerne er gode og håber der bliver oversat flere i serien, ellers må jeg vel købe dem på engelsk.

Ib Michael - Himlen brændte. Hold da helt op! Sikke en tur, fra Holger Bech Nielsen i Rundetårn til Tunguska i Sibirien. Fra tiden før den russiske revolution til nutiden. Sergei, der oplever, hvad det nu end er han oplever i Tunguska i 1908, forvandles til "manden uden for tiden". Som jeg har skrevet før, ved man aldrig, hvad man går indtil med Ib Michaels bøger, han er rigtig god til at forny sig og med denne bog, har han også bragt teknologien med ind i litteraturen, med QR-koder og kvantefysik på højeste plan.

Lindsey Davis - Tyv over tyv. Utrolig vellykket krimi, der foregår i det antikke Rom. Bogen er nummer 7 i serien om Marcus Didius Falco, desværre den eneste, der er oversat til dansk. Roms største forbryder, Balbinus , bliver dømt og må forlade Rom. Sammen med en gammel ven, bliver seriens hovedperson Falco, der er freelance meddeler, inddraget i opklaringen af, hvem det er, der nu forsøger, at overtage Balbinus plads i forbryder verdenen. Falco er en gavflab og er kvik i replikken, han har en underskøn og stærk samleverske, som rent socialt står over ham og hans far er en lusket svinepels. Det kan bare ikke blive andet end en god bog.

Jeffery Deaver - Carte Blanche, en James Bond roman. Da jeg ikke har læst nogen af de oprindelige James Bond-bøger, skrevet af Ian Fleming. Har jeg ikke rigtig noget at sammenligne bogen med. Men generelt synes jeg, den som James Bond historie var lige i øjet. Jeffery Deavers udgave af Agent 007, er mere menneskelig, han bliver forpustet og får blå mærker. Han er stadig kick-ass og ikke et overmenneske uden følelser, der kommer uskadt igennem selv de værste slåskampe, som i de gamle film. I denne og de seneste James Bond film med Daniel Craig i hovedrollen, er der også blevet lukket op for informationer om, hvor 007 kommer fra. Hans forældre og tidligere arbejdsliv er nævnt og det er med til at give ham mere personlighed. Det kan jeg godt lide.

Lene Kaaberbøl - Kadaverdoktoren og Det levende kød. De to første bøger i forfatterens krimiserie, der foregår i slutningen af 1800-tallet i Varbourg, der er en fransk/tysk grænseby og handler om Madelaine Karno, der er datter af byens læge og retsmediciner. Læren om anatomi og fysiologi, interesserer Maddie meget og hun deltager i sin faders arbejde på trods af, at det ikke er velset for kvinder på den tid at interessere sig for andet end, at blive gift og få sig nogle børn. Det er lige en krimi for mig, hvor der er mere fokus på tiden og videnskaben, i stedet for på selve mordene.

Morgan Matson - Amy and Roger´s Epic Detour. Jeg trængte virkelig til en pause fra alle de forbrydelser og mord. Bogen er en romantisk fortælling om Amy, der har mistet sin far i en bilulykke. Hendes mor vælger, at de skal flytte fra Californien til Connecticut, for at starte forfra. Amy skal gøre sit skoleår færdig og derefter skal hun køre deres bil tværs over USA. Amy har ikke kunnet køre bil siden ulykken, så med som chauffør skal, den lidt ældre Roger, der er søn af moren veninde og som Amy ikke har set siden hun var barn. Meget sød og romantisk historie.

Elizabeth Eulberg - Better off Friends. Sød og romantisk historie, med stærk inspiration fra filmen When Harry met Sally. Vi følger Macallan og Levi gennem deres noget turbulente venskab, med gode tider,  kærester, jalousi og skænderier. Men kan drenge og piger egentlig bare være venner?

Tarquin Hall - The Case of the Man who died laughing. Bog nummer to i serien om Indiens svar på Hercules Poirot, den meget selvtilfredse og madglade Mr. Vish Puri. Det er ikke en af de mest spændende krimier, jeg har læst, men jeg kan rigtig godt lide stemningen i bøgerne og de meget satiriske beskrivelser forfatteren giver af det moderne Indien, med korruption og fattigdom, side om side med overvældende rigdom. Blandt andet beskriver han i denne bog modsætningerne i Indien nu til dags. På den ene side af gaden sidder tiggerne med deres manglende lemmer og på den anden side af gaden serverer en fin fransk café, italiensk kaffe for de nyrige. Jeg kan rigtig godt lide at forbrydelserne selvfølgelig også afspejler  landet bøgerne foregår i.

I marts læste jeg også Veronica Roth -  Allegiant, tredje og sidste bog i Divergent trilogien, Lianne Simon - Confessions of a Teenage Hermaphrodite og Rob Thomas & Jennifer Graham - Veronica Mars, The Thousand Dollar Tan Line, som jeg har lavet separate indlæg om.

Bogen jeg helt måtte opgive at læse:

Paul A. Myer - Greek Bond and French Ladies. Jeg vandt bogen i en giveaway på Goodreads. Jeg havde ikke sat mig ordentlig ind i, hvad den handlede om, da jeg meldte mig til udtrækningen. For da jeg modtog den med posten, kunne jeg allerede ud fra bagsiden læse, at det nok ikke var en bog for mig. Men jeg forsøgte alligevel flere gange at læse bogen. Men hver gang måtte jeg opgive en 25-30 sider inde.

Bogen handler om den aktuelle dårlige økonomiske situation i EU og det interessere mig bare ikke. Ja, det lyder hårdt, men jeg bliver så deprimeret af at tænke på det og jeg læser udelukkende for at få et frirum i hverdagen. Der ud over er bogen fyldt med så mange økonomiske fagudtryk på engelsk, så jeg forstår simpelthen ikke halvdelen af hvad manden skriver. Realistisk set må jeg nok med beklagelse sige, at det er en bog jeg aldrig nogensinde får læst. Meget ærgerligt da jeg føler jeg i det mindste skylder manden, at læse hans bog færdig, når jeg nu har fået den gratis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar